Blog

17 september '25

De 10 belangrijkste dingen voor je eerste werkdag

Een eerste werkdag is vaak spannend. Je wilt een goede indruk maken en zelfverzekerd aan de slag gaan. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Onderstaande tien punten kunnen houvast bieden om de start soepel te laten verlopen.

1. Kom op tijd
Punctualiteit laat zien dat je gemotiveerd bent en respect hebt voor afspraken. Plan je route ruim in, houd rekening met vertragingen en zorg dat je een kwartier eerder op de locatie kunt zijn.

2. Kies gepaste kleding
De eerste indruk telt. Informeer vooraf naar de dresscode of observeer tijdens je sollicitatiegesprekken hoe collega’s zich kleden. Het is beter iets te formeel te beginnen dan te informeel.

3. Neem benodigde documenten mee
Denk aan een identiteitsbewijs, contract, bankgegevens of andere administratieve documenten die HR nodig kan hebben. Zo voorkom je vertraging bij de administratieve afhandeling.

4. Bereid een korte introductie voor
Je zult vaak de vraag krijgen wie je bent en wat je achtergrond is. Een korte, bondige introductie helpt om zelfverzekerd over te komen. Houd het luchtig en professioneel.

5. Toon een open houding
Stel jezelf voor, glimlach en toon interesse in je nieuwe collega’s. Een positieve en open uitstraling maakt het makkelijker om contacten op te bouwen.

6. Stel vragen
Het is normaal dat je nog veel niet weet. Door vragen te stellen laat je zien dat je nieuwsgierig en leergierig bent. Noteer antwoorden zodat je niet steeds hetzelfde hoeft te vragen.

7. Luister en observeer
Naast vragen stellen is luisteren minstens zo belangrijk. Probeer te begrijpen hoe de cultuur binnen het bedrijf werkt en hoe collega’s met elkaar omgaan. Dit helpt je om je snel aan te passen.

8. Maak aantekeningen
Tijdens je eerste werkdag krijg je vaak veel informatie tegelijk. Door notities te maken, kun je later alles rustig nalezen. Het voorkomt dat je essentiële zaken vergeet.

9. Wees flexibel
Niet alles verloopt zoals gepland. Soms is een werkplek nog niet ingericht of lopen afspraken uit. Door flexibel te zijn en mee te bewegen met de situatie, laat je zien dat je professioneel omgaat met onverwachte omstandigheden.

10. Sluit de dag positief af
Neem aan het einde van de dag de tijd om je leidinggevende of team te bedanken voor de ontvangst. Vraag eventueel naar de planning voor de komende dagen, zodat je goed voorbereid verder kunt.

Een eerste werkdag draait om een combinatie van voorbereiding, openheid en flexibiliteit. Door praktisch na te denken over zaken als kleding, documenten en punctualiteit, leg je een goede basis. Tegelijkertijd spelen houding en communicatie een grote rol. Door te luisteren, vragen te stellen en belangstelling te tonen voor je collega’s, bouw je snel een netwerk op. Zo wordt de eerste werkdag niet alleen een spannende ervaring, maar vooral een waardevolle start van een nieuwe fase.

Lees meer

17 september '25

Thuiswerken, hybride of op kantoor – wat past bij jou?

Sinds de coronapandemie is de manier waarop we werken blijvend veranderd. Waar thuiswerken vroeger een uitzondering was, is het nu voor veel organisaties een vast onderdeel van hun beleid. Er zijn echter ook bedrijven die iedere werknemer liever de hele week op kantoor willen zien. Een universele aanpak is er dus niet. Hetzelfde geldt voor wat werknemers fijn vinden: sommige mensen floreren in een thuiskantoor, anderen krijgen juist energie van de kantoorsfeer, terwijl een groeiende groep kiest voor een hybride vorm. Maar hoe bepaal je wat het beste bij jou past?

Thuiswerken biedt voor velen een gevoel van vrijheid en flexibiliteit. Reistijd vervalt, waardoor er meer tijd overblijft voor privézaken of rust. Daarnaast kan de werkdag vaak flexibeler worden ingedeeld, wat bijvoorbeeld gunstig is voor mensen met jonge kinderen of een ander druk huishouden. Ook een goede concentratie wordt veelal genoemd als een belangrijk voordeel: zonder de prikkels van een open kantoor kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd. Daartegenover staat dat thuiswerken soms leidt tot een gevoel van isolatie en een vervaging van de grens tussen werk en privé. Niet iedereen beschikt bovendien over een rustige, ergonomische werkplek.

De kracht van kantoor

Het kantoor blijft een belangrijke ontmoetingsplek. Hier ontstaan vaak de spontane gesprekken die samenwerking en creativiteit stimuleren. Voor nieuwe collega’s is het bovendien makkelijker om zich snel onderdeel te voelen van een team wanneer ze fysiek aanwezig zijn. Daarnaast kan een kantooromgeving helpen om structuur te behouden: de werkdag begint zodra je binnenstapt en eindigt als je naar huis gaat. Tegelijkertijd kleven er nadelen aan: lange reistijden, volle treinen of files kunnen stress veroorzaken. Bovendien kan een drukke werkvloer zorgen voor afleiding, waardoor geconcentreerd werken lastiger wordt.

Hybride: het beste van twee werelden?

Steeds meer organisaties omarmen een hybride werkmodel, waarbij medewerkers deels thuis en deels op kantoor werken. Dit kan het voordeel van flexibiliteit combineren met de kracht van samenwerking. Zo kan de ene dag worden benut voor individuele taken in een rustige thuisomgeving, terwijl de andere dag ruimte biedt voor overleg en teamgevoel op kantoor. Toch is hybride werken niet automatisch de ideale oplossing. Het vraagt om duidelijke afspraken en een goede afstemming binnen teams. Zonder heldere communicatie kan het juist leiden tot misverstanden of ongelijkheid, bijvoorbeeld als sommige collega’s vaker fysiek aanwezig zijn dan anderen.

Wat past bij jou?

De keuze voor thuiswerken, hybride of volledig op kantoor hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren, de aard van het werk en de cultuur binnen de organisatie. Stel jezelf vragen als:

  • Waar kan ik mij het beste concentreren?
  • Hoe belangrijk vind ik sociaal contact tijdens het werk?
  • Hoeveel flexibiliteit heb ik nodig in mijn dagindeling?
  • Welke faciliteiten heb ik thuis tot mijn beschikking?

Door bewust stil te staan bij deze aspecten, kun je beter inschatten welke werkvorm het meest aansluit bij jouw behoeften. Vaak is het een kwestie van balans zoeken en af en toe je doelen bijstellen wanneer omstandigheden veranderen.

Conclusie

Er is geen one-size-fits-all-oplossing. Voor sommigen biedt thuiswerken rust en efficiëntie, terwijl anderen juist energie halen uit de dynamiek van het kantoor. Hybride werken lijkt voor veel mensen een aantrekkelijke middenweg, maar vraagt om goede afspraken en discipline. Uiteindelijk draait het om het vinden van een werkvorm die zowel productiviteit als welzijn ondersteunt.

Lees meer

17 september '25

De grappigste sollicitatieblunders (en wat je ervan leert)

Een sollicitatiegesprek kan voelen als een spannend examen. Je wilt laten zien dat je dé ideale kandidaat bent, maar soms loopt het nét even anders. Gelukkig kun je van elke blunder ook iets leren – en vaak levert het achteraf een goed verhaal op. 

Neem bijvoorbeeld de kandidaat die te laat binnenstormde omdat hij “de verkeerde vestiging” was binnengelopen. Niet ideaal, maar wel een les: check altijd even je route én het adres.

Of de sollicitant die in een hip net pak verscheen bij een creatieve start-up waar de directeur in sneakers liep. Omgekeerd gebeurde het ook: iemand kwam in spijkerbroek en T-shirt naar een formele bank. Conclusie: kleding is belangrijk; let vooral op dat die passend is bij de bedrijfscultuur.

Dan zijn er de klassiekers met namen. Van een gesprekspartner aanspreken met de verkeerde naam tot zelfs het noemen van de verkeerde organisatie. Een pijnlijk moment, maar eenvoudig te voorkomen door nog eens goed op de website te kijken.

Ook communicatie gaat weleens de mist in. Denk aan kandidaten die een half uur onafgebroken praten, of juist zo kortaf antwoorden dat er geen gesprek ontstaat. De gouden middenweg? Kort, krachtig én een beetje persoonlijk.

En natuurlijk zijn er de hilarische details: telefoons die tijdens een serieus antwoord beginnen te rinkelen met een carnavalslied, of iemand die in alle eerlijkheid zei: “Ik zoek eigenlijk gewoon een baan dichter bij huis, dit leek me wel prima.” Een blunder tijdens een sollicitatiegesprek is gênant op het moment zelf, maar vaak grappig achteraf.

Belangrijkste les: bereid je goed voor, wees jezelf, en zie een misser vooral als leermoment. Het laat zien dat je menselijk bent – en dat is vaak juist sympathiek.

Lees meer

17 september '25

Hoe schrijf je een ijzersterke motivatiebrief in 2025

De motivatiebrief blijft, ook in 2025, een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces. Hoewel recruiters steeds vaker gebruikmaken van digitale profielen en AI-tools, wordt een goed geschreven brief nog altijd gezien als dé kans om persoonlijkheid en motivatie over te brengen. 

Werkgevers ontvangen vaak tientallen brieven per vacature. Een sterke motivatiebrief is daarom compact: één A4 is ruim voldoende. Begin met een pakkende eerste alinea waarin je direct laat zien waarom je solliciteert en welke toegevoegde waarde je meebrengt.

Afstemmen op de organisatie
Een algemene brief wordt al snel terzijde geschoven. Onderzoek het bedrijf, de cultuur en de functie, en verwerk die informatie in je tekst. Benoem niet alleen wat je kunt, maar leg vooral uit waarom juist dát bedrijf jou aanspreekt.

Concreet en persoonlijk
Vermijd vage termen als “teamplayer” of “hardwerker” zonder bewijs. Geef voorbeelden die jouw kwaliteiten tastbaar maken, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een succesvol project of specifieke ervaring. Zo krijgt de lezer een duidelijk beeld van jouw meerwaarde.

Professionele maar natuurlijke toon
In 2025 is er ruimte voor een toegankelijke schrijfstijl, zolang de toon professioneel blijft. Schrijf alsof je in gesprek bent met de lezer: helder, actief en zonder overbodig jargon.

Let op vorm en details
Zorg voor een overzichtelijke opmaak met voldoende witruimte. Controleer spelling en grammatica zorgvuldig – kleine slordigheden kunnen een goede eerste indruk in de weg zitten.
Een ijzersterke motivatiebrief in 2025 is kort, persoonlijk en goed afgestemd op de organisatie. Door jouw motivatie concreet te koppelen aan de functie en de cultuur van het bedrijf, laat je zien dat je niet zomaar solliciteert, maar een bewuste en betrokken keuze maakt.

Lees meer

18 juli '25

Werkloosheid blijft stabiel op 3,8 procent ondanks lichte daling

REGIO – In juni 2025 waren er in Nederland 386 duizend werklozen. Dat is 3,8 procent van de beroepsbevolking, net als in de twee voorafgaande maanden. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden met 3 duizend per maand. Het aantal mensen met betaald werk nam in die periode met gemiddeld 5 duizend per maand toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. 

Ben jij op zoek naar werk? Kijk dan gauw op www.brugmediawerkt.nl.

UWV registreerde eind juni 184 duizend lopende WW-uitkeringen. Naast de 386 duizend werklozen waren er in juni 3,2 miljoen mensen die niet kortgeleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn, of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid.

Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Het aantal mensen buiten de beroepsbevolking nam gemiddeld over de afgelopen drie maanden met 6 duizend per maand af. UWV: in juni nam het aantal WW-uitkeringen met 3 duizend af Eind juni telde UWV 183,6 duizend WW-uitkeringen. Dat zijn 3 duizend uitkeringen minder dan eind mei (-1,6 procent). Er kwamen in juni 19,1 duizend nieuwe uitkeringen bij en er werden 22,1 duizend uitkeringen beëindigd. UWV: grootste afname aantal uitkeringen bij mensen tot 25 jaar Het aantal WW-uitkeringen nam in alle leeftijdsgroepen af, behalve bij mensen van 65 jaar of ouder.

De sterkste afname is te zien bij jongeren tot 25 jaar (-3,7 procent) en bij 25- tot 35-jarigen (-2,7 procent). In de leeftijdsgroepen 35 tot 45 jaar en 45 tot 55 jaar daalde het aantal uitkeringen met 1,4 procent. De daling was het kleinst bij 55- tot 65- jarigen (-1,0 procent). Bij 65-plussers nam het aantal WW-uitkeringen licht toe (+0,2 procent). Uitstroom werkloosheid groter dan instroom De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking. In het schema hieronder staan deze stromen. De figuur daaronder laat zien hoe die verschillende stromen zich in de afgelopen jaren ontwikkelden.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid laten dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken, en de arbeidsmarkt –en dus de beroepsbevolking– verlaten. In totaal waren er in juni 239 duizend mensen die drie maanden eerder nog werkloos waren.

Er zijn ook twee stromen die de werkloosheid kunnen laten stijgen. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen, en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt, maar op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking. Het aantal nieuwe werklozen (230 duizend) was iets lager dan het aantal werklozen dat werk vond of uitstroomde naar de niet-beroepsbevolking (239 duizend). Hierdoor daalde in de afgelopen drie maanden het aantal werklozen licht met gemiddeld 3 duizend per maand.

Het CBS publiceert iedere maand over de beroepsbevolking volgens de richtlijnen van de International Labour Organization (ILO). De bijbehorende indicatoren, de werkzame en werkloze beroepsbevolking, worden wereldwijd gebruikt om de conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te beschrijven.

Lees meer

30 juni '25

Zo houd je je baan interessant en leuk

Ook al heb je dan eindelijk je droombaan gevonden, zelfs deze kan na verloop van tijd routineus aanvoelen. Toch zijn er veel manieren om je werk fris, uitdagend en motiverend te houden. Het begint met jezelf de volgende vraag te stellen: wat geeft mij energie in mijn werk? Door je bewust te zijn van wat je leuk vindt én waar je goed in bent, kun je gerichter keuzes maken of taken naar je toe trekken die daarbij aansluiten.

Nieuwe uitdagingen zoeken helpt ook. Dit hoeft niet meteen een carrièreswitch te zijn. Vraag bijvoorbeeld om een nieuw project, bied je aan als mentor voor een collega of stel voor om een training te volgen. Leren houdt je brein scherp én zorgt voor afwisseling.

Ook contact met collega’s speelt een belangrijke rol. Een goed gesprek, samenwerken aan iets nieuws of samen successen vieren draagt bij aan werkplezier. Als je merkt dat bepaalde processen beter kunnen, probeer dan mee te denken over verbeteringen. Meedenken en initiatief tonen geeft je een gevoel van invloed en eigenaarschap.

Tot slot is het belangrijk om te blijven reflecteren: hoe gaat het met je? Wat wil je ontwikkelen? En hoe sluit dat aan bij je functie of organisatie? Door bewust met je loopbaan om te gaan, blijft je werk niet alleen boeiend, maar groei jij er ook in mee!

Lees meer

30 juni '25

Wat je beter kunt vermijden tijdens een sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. Je wilt natuurlijk een onvergetelijke indruk maken op je – hopelijk – toekomstige werkgever. Als je je goed voorbereidt, is dat al het halve werk. Let als sollicitant ook op de volgende zeven zaken die je beter kunt vermijden, zodat jij die fouten niet hoeft te maken.

  1. Te laat komen
    Het is een open deur, maar wees op tijd voor je sollicitatiegesprek. Je geeft een potentiële werkgever geen goede eerste indruk als je te laat komt. Het kan natuurlijk altijd dat je in een situatie terechtkomt waarin je te maken hebt met overmacht en het niet jouw schuld is dat je te laat komt. Zorg er dan voor dat je contact opneemt met je gesprekspartner, zodat die op de hoogte is.
  2. Onprofessioneel overkomen
    Denk hierbij aan gepaste kleding. Probeer dus uit te vinden wat de dresscode voor het bedrijf of de organisatie lijkt te zijn. Het is natuurlijk niet professioneel als je verschijnt in een spijkerbroek en T-shirt als iedereen op kantoor een net pak draagt.

    Mocht je een digitaal gesprek hebben, let dan bijvoorbeeld op de achtergrond van je scherm. Een rommelig, niet opgemaakt bed in beeld maakt geen goede indruk op je gesprekspartner.

  3. Niet inlezen in de vacature en het bedrijf
    Als je niet goed antwoord kunt geven op de vraag waarom je op deze functie bij dit bedrijf solliciteert, lijkt het alsof je niet geïnteresseerd bent. Geef de indruk dat je gemotiveerd bent om juist bij díé werkgever aan de slag te gaan.
  4. Negatief zijn (over je vorige werkgever)
    Praat nooit negatief over vorige werkgevers, collega’s en werkzaamheden. Blijf altijd professioneel.
  5. Liegen tijdens je sollicitatie
    Een van de grootste fouten die je kunt maken, is liegen over je ervaring, diploma’s of kwaliteiten. Komt de leugen aan het licht, dan verlies je het vertrouwen van je werkgever en weet die niet meer zeker of de rest van je verhaal wel klopt. Alles wat je tijdens je sollicitatie zegt te kunnen, moet je later op de werkvloer ook echt kunnen waarmaken.
  6. Te veel focus leggen op dingen die je niet weet of kunt
    Je werkgever verwacht niet dat je alles weet en vind het alleen maar positief als je aangeeft bepaalde dingen nog niet te kunnen. Laat wel weten dat je ze graag wil leren. En probeer ook de aandacht te vestigen op de dingen die je wel kunt!
  7. Zelf geen vragen stellen
    Aan het eind van een gesprek krijg je de mogelijkheid om zelf nog vragen te stellen. Omdat je er in principe voornamelijk bent om antwoorden te geven op vragen, kan je dit aspect als minder belangrijk beschouwen. Niets is echter minder waar. Door vragen te stellen over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur of doorgroeimogelijkheden, laat je zien dat je enthousiast en geïnteresseerd bent.

Met de juiste houding en voorbereiding maak je een zelfverzekerde en positieve indruk. Zo vergroot je jouw kans op die nieuwe baan aanzienlijk.

Lees meer

24 juni '25

Het belang van ‘zachte’ persoonlijke vaardigheden voor je carrière

Werkgevers kijken tegenwoordig allang niet meer alleen naar je diploma’s of werkervaring. In een wereld die razendsnel verandert, zijn persoonlijke vaardigheden belangrijker dan ooit. Deze worden ook wel soft skills genoemd.  

Het gaat hier om vaardigheden die niet direct op je cv staan, maar die alles zeggen over hoe je werkt en samenwerkt. Denk aan communicatie, samenwerking, flexibiliteit, creatief denken en omgaan met feedback. Dit zijn andere vaardigheden dan de ‘harde’ technische vaardigheden en kennis die je nodig hebt om een specifieke taak of functie uit te voeren, oftewel de hard skills.

Werkgevers kijken steeds vaker naar de zogenoemde zachte eigenschappen. Waarom? Omdat de meeste beroepen tegenwoordig in teamverband plaatsvinden. De manier waarop je communiceert, problemen oplost of je aanpast aan veranderingen, is minstens zo belangrijk als de technische kennis die je bezit.

Een werkgever kan je leren werken met een nieuw systeem, maar niet altijd hoe je goed samenwerkt of klantgericht denkt. Dat maken deze eigenschappen zo waardevol.

Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze vaardigheden te ontwikkelen. Gelukkig kan dit door ervaring op te doen, maar ook door actief te oefenen: vraag feedback, stel je open voor nieuwe ervaringen en blijf reflecteren op je eigen gedrag.

Belangrijke soft skills om op te letten zijn onder andere:

  • Communicatie: kun je je ideeën duidelijk overbrengen?
  • Samenwerken: kun je anderen versterken in plaats van tegenwerken?
  • Zelfstandigheid: neem je initiatief?
  • Flexibiliteit: kun je omgaan met verandering?

Kortom: als je investeert in je soft skills, vergroot je niet alleen je kansen op de arbeidsmarkt, maar maak je ook jezelf flexibeler en succesvoller in elke volgende stap.

Lees meer

17 juni '25

Starterstips: jouw eerste baan na school of studie

Je diploma is binnen: gefeliciteerd! Maar wat nu? Het vinden van die eerste ‘echte’ baan kan best spannend zijn. Waar begin je? Hoe maak je indruk? Deze tips helpen je op weg.

TIP 1 Begin bij jezelf – Wat zijn jouw sterke punten? Welke vakken vond je leuk, waar kreeg je energie van tijdens stages of bijbaantjes? Door helder te krijgen wat bij je past, maak je gerichter keuzes.

TIP 2 Val op met je cv Je cv is je visitekaartje en vaak de eerste indruk die een werkgever van je krijgt. Zorg dat het overzichtelijk, foutloos en up-to-date is. Laat ook altijd iemand je cv nalezen.

TIP 3 Benadruk prestaties en vaardigheden – Wanneer je net bent afgestudeerd, is de kans groot dat je nog niet veel werkervaring hebt. Terwijl veel bedrijven en organisaties hier vaak wel om vragen. Je kunt dit ondervangen door stages te benoemen, want hiermee laat je zien dat je in een professionele omgeving hebt gewerkt en in staat bent om doelen te bereiken en verantwoordelijkheid te nemen. Vergeet zeker ook niet om je vrijwilligerswerk en speciale studieprojecten te noteren. Heb je bijvoorbeeld een bestuursfunctie gehad bij een vereniging of een groot event georganiseerd? Noteer het, want dit laat alleen maar zien wat je kunt en je vaardigheden zijn.

TIP 4 Bereid je goed voor Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek geeft zelfvertrouwen. Verdiep je in het bedrijf en de functie, zodat je weet wat ze zoeken. Oefen antwoorden op veel gestelde vragen, zoals ‘Waarom wil je bij ons werken?’ of ‘Wat zijn je sterke en minder sterke punten?’ Denk er wel aan dat je verhaal natuurlijk overkomt. Stel ook zelf vragen, bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur of doorgroeimogelijkheden. Dit laat zien dat je geïnteresseerd bent.

TIP 5 Denk aan netwerken! Veel banen worden nooit officieel gepubliceerd. Vertel familie, vrienden en kennissen dat je op zoek bent. Ook evenementen, open dagen of bijeenkomsten in jouw sector kunnen waardevolle contacten opleveren.

TIP 6 Wees niet te streng voor jezelf – Je eerste baan hoeft niet perfect te zijn. Het belangrijkste is dat je ervaring opdoet, leert hoe het er in de praktijk aan toegaat en ontdekt wat bij je past.

TIP 7 Blijf positief – Wanneer je bezig bent om de eerste stappen te zetten op de arbeidsmarkt, is de kans aanwezig dat het niet meteen lukt om een baan te krijgen. Onthoud dat een afwijzing geen mislukking is, maar dat je hiervan kan leren zodat het je de volgende keer wel goed kan doen. Met inzet, lef en een beetje geduld kom je er zeker! Voor je weet heb jij je eerste baan te pakken.

Lees meer

10 juni '25

De kracht van lokaal werken: waarom dicht bij huis werken zo fijn is

Iedere dag drie uur reizen naar je werk? Waarschijnlijk ben je onderdeel van een groeiende groep mensen die zegt: liever niet! En kijk je ook bewust naar vacatures binnen je eigen regio. Als je werkgever bent zie je ook steeds meer het belang in van personeel dat niet eerst de halve provincie hoeft te doorkruisen voordat ze aan hun werkdag beginnen. Lokaal werken is dan ook populairder dan ooit. Want een baan dicht bij huis biedt talloze voordelen – voor zowel werknemer als werkgever – die we hieronder uitlichten.

Betere werk- en privébalans

Wie zijn werk binnen twintig minuten fietsen of rijden kan bereiken, houdt per week uren over. Tijd die je kunt besteden aan sport, familie, vrienden of om te kunnen ontspannen. Minder reistijd betekent minder stress en meer energie voor alles wat je belangrijk vindt.

Dit zorgt voor een betere werk- en privébalans waar je niet alleen als werknemer voordeel bij hebt. Ook als baas ben je natuurlijk heel blij met medewerkers die gelukkig zijn met hun werk en waardoor de kans toeneemt dat het verzuim beperkt blijft.

Meer verbinding met de omgeving

Een lokale baan zorgt ervoor dat je het leven in je buurt of stad beter leert kennen en dat kan een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid creëren. Je voelt je daardoor sneller onderdeel van het team. En met je directe bijdrage aan de economische groei en welzijn van jouw omgeving, leidt dat tot een sterkere binding met je werk. Iets waar je als werkgever ook van profiteert, omdat de kans groter is dat ze bij je bedrijf of organisatie willen blijven werken.

Lagere reiskosten

Ook financieel is lokaal werken aantrekkelijk. Minder woon-werkverkeer betekent minder brandstofkosten of uitgaven aan ov-abonnementen. Win-win voor iedereen.

Goed voor de planeet

Voor veel mensen wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Met de keuze om lokaal te werken kun je je ecologische voetafdruk verkleinen. Wanneer je kortere reistijden hebt, stoot je namelijk minder CO2 uit. Het is dus een effectieve manier om bij te dragen aan een groenere planeet.

Kortom: werken in de eigen regio is comfortabeler, duurzamer en goed voor de portemonnee. Ook heeft het een positieve impact op de gezondheid en op het werkgeluk.

Lees meer

02 juni '25

Zo krijg je jouw droombaan

Ben je een starter en zet je je eerste voorzichtige stappen op de arbeidsmarkt? Of heb je al heel wat jaren ervaring, maar wil je juist een nieuwe stap maken in je carrière? Het vinden en krijgen van je droombaan is een combinatie van jezelf goed kennen én weten hoe je jezelf presenteert.

Tips over je cv, motivatiebrief en het sollicitatiegesprek, helpen jou om een onvergetelijke indruk achter te laten. Let als sollicitant ook op zaken die je beter kunt vermijden, zodat jij die fouten niet hoeft te maken.

Een opvallend cv

Je cv is je visitekaartje en vaak de eerste indruk die een werkgever van je krijgt. Zorg dat het overzichtelijk, foutloos en up-to-date is. Begin met een korte, krachtige profielschets waarin je jouw belangrijkste vaardigheden en ambities benoemd. Geef vervolgens een overzicht van je loopbaan, maak hiervoor gebruik van een duidelijke indeling met heldere kopjes, zoals werkervaring, opleidingen en vaardigheden. Vergeet niet je cv aan te sluiten op de functie waarop je solliciteert, niet alles is altijd relevant.

De perfecte motivatiebrief

Een goede motivatiebrief laat zien wie je bent, wat je drijft en waarom je bij het bedrijf past. Begin met een persoonlijke introductie waarin je de aandacht trekt. Vertel daarna waarom juist deze functie jou aanspreekt en hoe jouw vaardigheden en ervaringen daarop aansluiten. Houd de toon enthousiast en professioneel. En eindig met de wens voor een uitnodiging voor een gesprek.

Het sollicitatiegesprek: voorbereiding is alles

Een goede voorbereiding geeft zelfvertrouwen. Verdiep je in het bedrijf en de functie, zodat je weet wat ze zoeken. Oefen antwoorden op veel gestelde vragen, maar zorg dat je verhaal natuurlijk overkomt. Stel ook zelf vragen, bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur of doorgroeimogelijkheden. Dit laat zien dat je geïnteresseerd bent.

Wat je beter kunt vermijden

Slordigheden in je cv of motivatiebrief kunnen meteen een slechte indruk maken. Mag je op gesprek komen? Kom niet onvoorbereid aan. En onthoud dat tijdens je sollicitatie het belangrijk is om authentiek te blijven en niet te veel te focussen op wat je niet kunt, maar juist op wat jij zou toevoegen!

Met deze stappen kom je dichter bij jouw droombaan. Succes!

Lees meer

26 maart '25

De 10 meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. Je wilt natuurlijk een onvergetelijke indruk maken op je – hopelijk – toekomstige werkgever. Als je je goed voorbereidt, is dat al het halve werk. Een overzicht van vragen die sollicitanten vaak krijgen, kan je daarbij zeker helpen.

Dit zijn de tien meest gestelde vragen, inclusief tips om ze goed te beantwoorden:

  1. Kun je iets over jezelf vertellen? Dit is jouw kans om kort en krachtig te vertellen wie je bent en wat jouw kwaliteiten en vaardigheden zijn. Licht bijvoorbeeld iets toe over je achtergrond en opleidingen. Vat vervolgens je werkverleden samen en zeg ook gerust iets over hoe jouw eigenschappen, ervaring en kennis van waarde zijn voor de functie en het bedrijf. Vertel ook over jouw successen bij eerdere werkgevers. Wees daarbij niet te bescheiden!
  2. Waarom solliciteer je op de functie? Verdiep je in het bedrijf en benoem specifiek wat je aanspreekt. Denk aan hun producten/diensten, visie & missie, historie en bedrijfscultuur. Laat met je antwoord zien waarom de functie perfect past bij jouw persoonlijke doelen en ambitie op korte én lange termijn.
  3. Wat zijn je sterke punten? Het is belangrijk is dat je niet alleen vertelt dat je ergens goed in bent, maar dat je dit ook met concrete voorbeelden kunt onderbouwen. Als je oplossingsgericht bent, deel dan ervaringen uit je werk waar dat uit blijkt.
  4. Wat zijn je zwakke punten? Je mag hier best eerlijk zijn, maar kies niet meer dan één of twee eigenschappen. Probeer deze vervolgens om te buigen naar iets positiefs: vertel aan welke punten je wilt werken en vooral hoe je dat wilt doen. Zo laat je zien dat je zelfkennis hebt en bereid bent om te leren.
  5. Waar zie je jezelf over vijf jaar? Werkgevers stellen deze voor veel mensen lastige vraag om te zien of jouw ambities passen bij de functie en het bedrijf. Maar vooral ook of jullie voor een langere periode een goede match zijn. Houd je antwoord op deze vraag kort en bedenk in welke vaardigheden je jezelf graag wil ontwikkelen.
  6. Kun je een voorbeeld geven van een probleem dat je hebt opgelost? Vertel over een situatie waarin je een uitdaging bent aangegaan en wat je hebt gedaan om dit op te lossen. Focus op wat het probleem was, welke stappen je hebt genomen en wat het resultaat was.
  7. Waarom wil je stoppen bij je huidige baan? Blijf positief. Focus op wat je zoekt in een nieuwe baan, in plaats van negatieve dingen te zeggen over je vorige werkgever.
  8. Hoe ga je om met stress of druk? Mensen onthouden een verhaal vaak een stuk beter, dus zoek naar een concreet voorbeeld waaruit blijkt dat je goed onder druk kan presteren. Tegelijkertijd laat je hierdoor meer van je menselijke kant zien en toont het aan wat je ervan hebt geleerd.
  9. Kun je goed samenwerken in een team? Geef voorbeelden van hoe je omgaat met jouw collega’s. Benadruk jouw rol en wat je hebt bijgedragen aan het resultaat. Zo weet de werkgever of je in het team past.
  10. Heb je nog vragen? Het is altijd goed om zelf ook vragen te stellen. Behalve dat je hiermee laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in de baan, krijg je de kans om te informeren naar zaken die tijdens het gesprek niet aan de orde zijn gekomen.

Blijf jezelf Het allerbelangrijkste is om jezelf te blijven. Met een goede voorbereiding en enthousiaste antwoorden laat je zien dat je geschikt bent voor de baan.

Succes!

Lees meer

18 maart '25

Zo maak je een sterk LinkedIn-profiel

LinkedIn: jouw online visitekaartje. LinkedIn is de plek om jezelf professioneel te presenteren en de aandacht te trekken van recruiters en werkgevers. Met een sterk profiel vergroot je je kansen op een nieuwe baan of waardevolle connecties. Hier zijn handige tips om een indruk achter te laten.

Kies een goede profielfoto

Je profielfoto is het eerste wat mensen zien. Zorg dat het een heldere, professionele foto is waarop je vriendelijk en toegankelijk overkomt. Vermijd selfies en gebruik een rustige achtergrond die niet afleidt. Tip: gebruik dezelfde foto voor je cv en LinkedIn-profiel, zodat werkgevers je direct herkennen van je sollicitatiebrief of bij je sollicitatie.

Maak je headline duidelijk

De headline onder je naam is een omschrijving van je werkzaamheden. Gebruik deze ruimte slim! Zet er meer in dan alleen je functietitel. Voeg bijvoorbeeld een korte beschrijving toe van wat je doet of zoekt. Denk aan: ‘Marketingexpert | Specialist in contentcreatie’.

Schrijf een korte samenvatting

De samenvatting is jouw kans om jezelf kort voor te stellen. Vertel wie je bent, wat je goed kunt en wat je zoekt. Bijvoorbeeld: ‘Met vijf jaar ervaring in digital marketing help ik bedrijven beter zichtbaar te worden door slimme campagnes.’ Maak het persoonlijk en relevant.

Laat je werk zien

Gebruik de sectie ‘Uitgelicht’ om projecten, artikelen of andere resultaten toe te voegen waar je trots op bent. Dit maakt je profiel visueel aantrekkelijk en laat direct zien wat je kunt.

Blijf actief

Een profiel dat regelmatig wordt bijgewerkt, valt meer op. Deel interessante artikelen, schrijf updates over je werk en reageer op berichten van anderen. Zo blijf je zichtbaar en betrokken.

Vraag om aanbevelingen

Aanbevelingen van collega’s of managers maken je profiel krachtiger. Vraag aan hen om iets te schrijven over jouw unieke vaardigheid of over een project waarin je hebt geëxcelleerd.

Waarom werkt dit?

Met een sterk LinkedIn-profiel laat je zien wie je bent en wat je kunt. Het is jouw online visitekaartje dat helpt om jouw kansen te vergroten op een droombaan. Ga aan de slag en maak indruk!

Lees meer

11 februari '25

Brugmedia Werkt voor werkzoekenden en werkgevers in de regio.

Brugmedia Werkt is het platform voor werkzoekenden en werkgevers in Kampen, Zwolle, Zwartewaterland, Dronten, Hattem, Heerde, Epe, Wapenveld, Zeewolde, Steenwijk en ver daarbuiten. Brugmedia Werkt brengt werkzoekenden en werkgevers samen.

Jouw lokale vacatureplatform voor het vinden van de juiste kandidaten en vacatures.

De arbeidsmarkt is volop in beweging en het vinden van de juiste match tussen werkgevers en werknemers blijft een uitdaging. Brugmedia introduceert daarom het nieuwe vacatureplatform Brugmedia Werkt, een website die werkzoekenden en bedrijven in de regio bij elkaar brengt.

Met een sterk lokaal en regionaal bereik in Kampen, Zwolle, Zwartewaterland, Dronten, Hattem, Heerde, Epe, Wapenveld, Zeewolde, Steenwijk en omstreken, biedt Brugmedia Werkt een krachtige oplossing voor zowel werkgevers als werkzoekenden. Naast de vier Vacature Specials dat ieder jaar in onze huis-aan-huiskranten worden uitgegeven, worden nu het hele jaar door alle vacatures in onze kranten geplaatst en op de website op één plek verzameld en zichtbaar.

De kracht van lokaal bereik

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt blijkt dat vacatures in lokale kranten en nieuwsmedia nog steeds goed worden ingevuld. De grootste groep die Brugmedia Werkt bereikt, zijn de latent werkzoekenden – mensen die niet actief op zoek zijn, maar wél openstaan voor een nieuwe uitdaging. Juist deze doelgroep is lastig te bereiken via landelijke vacaturewebsites. Met de juiste opmaak, aansprekende vacatureteksten en professionele bedrijfsfotografie weet Brugmedia Werkt deze groep wél aan te spreken. Dit nieuwe platform zorgt ervoor dat werkzoekenden, nieuwsgierigen en werkgevers elkaar nóg makkelijker vinden.

Voor werkgevers: meer zichtbaarheid, meer sollicitanten

Brugmedia Werkt helpt bedrijven bij het optimaal presenteren van hun vacatures en het bereiken van de juiste kandidaten. Werkgevers kunnen eenvoudig hun vacatures plaatsen en kiezen uit drie flexibele pakketten. Hoe uitgebreider het pakket, hoe meer vacatures kunnen worden geplaatst, verlengd en gepromoot. Voor ieder budget een passende optie. Daarnaast biedt Brugmedia Werkt extra services zoals professionele fotografie, videoproductie en hulp bij het schrijven van wervende vacatureteksten. Dit alles om ervoor te zorgen dat werkgevers de juiste kandidaten aantrekken. Ook krijgen de werkgevers de mogelijkheid om via het gekozen pakket gratis vacatures te plaatsen voor het werven van stagiaires.

Voor werkzoekenden: de baan die écht bij je past, dicht bij huis.

Werkzoekenden krijgen toegang tot een groot lokaal aanbod aan vacatures, eenvoudig gecategoriseerd per sector en regio. Door het overzichtelijke platform kunnen kandidaten eenvoudig banen vinden in hun eigen omgeving en daarmee reistijd besparen. Dankzij de bundeling van alle lokale vacatures op één plek, kunnen werkzoekenden nu makkelijker ontdekken wat er beschikbaar is in omliggende plaatsen. Via ons vacatureplatform kunnen geïnteresseerden makkelijk solliciteren en in contact komen met de bedrijven.


Waarom Brugmedia Werkt?

Met onze sterke aanwezigheid in de regio, inclusief onze huis-aan-huiskranten, website,  socialmediaplatformen en Brugmedia-app bereiken we wekelijks meer dan een kwart miljoen mensen. Bij Brugmedia Werkt helpen we je niet alleen bij het verspreiden van je vacature, maar er zijn ook 30 professionals beschikbaar voor het creëren van een aantrekkelijke en effectieve vacaturetekst die potentiële werknemers aanspreekt. Ook kan de vacaturetekst versterkt worden door kwalitatieve bedrijfsfoto’s en bedrijfsportretten. Sollicitanten willen graag een beeld krijgen waar ze eventueel een sollicitatie naar toe sturen.

Brugmedia Werkt maakt het zoeken en vinden van een nieuwe baan makkelijker dan ooit. Meer weten? Neem contact op en ontdek de mogelijkheden!

Lees meer